Get Adobe Flash player

Parafialna pielgrzymka

Parafialna pielgrzymka śladami wielkich świętych włoskich
01. – 10.07.2013 r.
św. Rita, o. Pio, św. Mikołaj, św. Piotr,
bł. Jan Paweł II i św. Antoni

Pielgrzymka – podróż podjęta z pobudek religijnych do miejsc świętych. Motywem podjęcia trudu pielgrzymowania może być chęć zadośćuczynienia za popełnione występki lub też chęć wyrażenia prośby, np. o zdrowie, o pomyślność. Pątnicy pielgrzymują również, ażeby wyrazić wdzięczność, np. za urodzenie dziecka, odzyskanie sprawności fizycznej. Pielgrzymowanie wiąże się też ze składaniem wotum w sanktuarium, do którego się wędrowało, jak to ma np. miejsce w katolicyzmie.

Szczegółowy opis pielgrzymki znajduje się w naszej gazetce parafialnej „Co u nas nowego?” nr 7/2013. Można go zamówić u ks. proboszcza osobiście, mailem rkp.jakub@gmail.com lub SMS-em pod numerem 602 634 602.

Poniedziałek 01.07.2013 r. Dzień pierwszy. Wyjazd i przejazd do Włoch.

W nocy 30 czerwca br. ok. 23.30 pierwsi pielgrzymi z bagażem pojawiają się przed kościołem parafialnym w Mechnicy. Z upływem minut pojawiają się kolejni. Jest godz. 0.15 01.lipca. za zakrętu wyłania się autokar. Budzi podziw i zdziwienie – taki duży. Podchodzimy pakujemy bagaże i udajemy się do kościoła na Mszę św.  Każdą naszą pielgrzymkę rozpoczynamy od Mszy św.  Tak jest i w tym roku. Podczas całej pielgrzymki do każdej Mszy św. będzie służył Tobiasz Kudla. Msza św. w int. pielgrzymów o szczęśliwe pielgrzymowanie i szczęśliwy powrót. Po Mszy św. modlitwa o szczęśliwą podróż. Pokropienie wodą święconą. Dochodzi godz. pierwsza w nocy 01.07.2013 r. (poniedziałek) jesteśmy w autokarze. Pani Basia, nasza pilotka daje kierowcom polecenie odjazdu. Ruszamy. Pani Basia wita wszystkich pielgrzymów, przedstawia kierowców. A są nimi pan Franciszek (z Wadowic) i pan Andrzej (z Kielc). Następnie głos zabiera ks. proboszcz, witając wszystkich zaprasza do krótkiej modlitwy. Jedziemy na przejście graniczne w Chałupkach. Następnie przez Czechy, Austrię do Włoch. Gdy się już rozjaśniło a pielgrzymi się obudzili rozpoczynamy nasze modlitwy poranne, którym przewodniczy ks. proboszcz. Śpiewamy pieśń „Kiedy ranne wstają zorze…” modlitwy pacierzowe, różaniec przeplatany pieśniami maryjnymi. Po modlitwach pani Basia informuje nas o terenach przez, które właśnie przejeżdżamy. O wydarzeniach historycznych, o władcach tych ziem. Po drodze robimy przerwy na stacjach benzynowych aby zatankować autokar, skorzystać z toalety. Cała pielgrzymka to jedne wielkie rekolekcje w drodze, o czym będziemy się mogli jeszcze wiele razy przekonać. Mijamy miasta i miasteczka, wioski, wspinamy się na góry, przejeżdżamy tunelami. Jest ciekawie. Dochodzi godz. 19.30, jesteśmy na pierwszym noclegu. Jesteśmy w Perugii w hotelu Le Querce. Obiadokolacja, pierwszy wspólny posiłek na ziemi włoskiej. Pani Basia przekazuje informacje dotyczące dnia jutrzejszego. Jutro wyjazd do św. Rity.

no images were found

Wtorek, 02.07.2013r. Dzień drugi. Cascia – św. Rita.

Już o godz. 7.10 wyjazd do Casci, gdzie mieszkała św. Rita. Najpierw jedziemy do miejscowości Roccaporena, gdzie przez 15 lat mieszkała św. Rita ze sowim mężem i synami. Był to najszczęśliwszy okres w jej małżeńskim życiu. Codziennie chodziła na górę aby tam modlić się o nawrócenie dla swojego męża. Wchodzimy na górę. Tu mały kościółek i w nim kamień z odciśniętymi śladami kolan św. Rity.

Rita zmarła 22 maja 1475 r. w 76 roku życia. Jej ciało zaczyna wydzielać przyjemną różaną woń. Bezpośrednio po jej śmierci – czciciele Rity doznali kolejnych łask. W 1682 r. papież Urban VIII, dokonał beatyfikacji Rity. Podczas ceremonii beatyfikacyjnej wydarzył się kolejny cud – Rita nagle otworzyła oczy. W 1900 r. Leon XIII uznał zakonnicę za Świętą. Jest patronką od rzeczy beznadziejnych. W autokarze wszyscy otrzymali obrazek ze św. Ritą i piękną modlitwą do Świętej.

Przejazd do Manopello.

Manopello

Po krótkiej przerwie wsiadamy do autokaru i przejeżdżamy do Manopello.

Manopello: (dłoń pełna zboża) to małe miasteczko włoskie. W prezbiterium miejscowego kościoła ojców Kapucynów jest przechowywana od 1658r. tkanina zwana Volto Santo (Święte Oblicze). Całun ten umieszczony w monstrancji przedstawia Oblicze Jezusa Chrystusa. Według badań naukowych Święte Oblicze jest zgodne z wizerunkiem Chrystusa z Całunu Turyńskiego i Chusty z Oviedo. Zgodnie z tradycją tkaninę przyniósł do Manopello w 1506 r. tajemniczy pielgrzym, legenda głosi, że był to anioł.

Tutaj po kościele oprowadza nas o. Czesław, kapucyn (OFMCap.). Tutaj w kościele uczestniczymy we Mszy św.

Środa, 03.07.2013 r. Trzeci dzień. San Giovanni Rotondo

San Giovanni Rotondo, miasteczko położone w pięknej dolinie, które pierwotnie było poświęcone kultowi Janusa, boga o dwóch twarzach, a następnie zostało poświęcone Janowi Chrzcicielowi. Miasto to znane jest dzięki w. Ojcu Pio, który przybył tutaj w 1916 r. i mieszkał aż do swojej śmierci. Głównym celem pielgrzymów jest Bazylika Matki Boskiej Łaskawej wzniesionej w latach 1956-1959, gdzie znajduje się grób świętego i wiele pamiątek związanych z Jego życiem. Z powodu coraz liczniej przybywających pielgrzymów, wybudowano nową bazylikę, która pomieści jeszcze więcej osób. San Giovanni Rotondo słynie też z Casa Sollievo della Sofferenza (Dom Ulgi w Cierpieniu). Jest to ogromny szpital, który powstał z inicjatywy w. Ojca Pio w 1925 r. Oglądaliśmy go tylko z zewnątrz ale nie weszliśmy do środka. Oprowadza nas o. Zbigniew, kapucyn. Był to kolejny dzień rekolekcji. To oprowadzanie było głoszeniem nauki rekolekcyjnej. Najpierw Msza św. w kościółku, w którym o. Pio odprawiał Msze św. Idziemy do muzeum o. Pio. Szokująca jest ilość korespondencji, która została zachowana.

Wchodzimy też do nowego, nowoczesnego kościoła ale nie możemy go dokładnie zwiedzić ponieważ  odbywa się nabożeństwo. Przechodzimy do podziemi tego kościoła. Na ścianach wielkie obrazy – mozaiki przedstawiające tajemnice różańcowe. Podchodzimy do szklanej trumny o. Pio. Każdy na chwilę zatrzymuje się aby się pomodlić. Do skrzynki wrzucamy nasze prośby.

no images were found

Po przerwie odprawiliśmy nabożeństwo Drogi Krzyżowej.

Przejazd do Monte Sant` Angelo.

Monte Sant` Angelo

W małym kamiennym mieście Monte Sant’ Angelo, na górze Gargano, znajduje się jedno z najsłynniejszych w Kościele katolickim sanktuariów ku czci świętego Michała Archanioła. Na szczycie góry wznosi się jedyna w swoim rodzaju bazylika. Legenda głosi, że w grocie istniejącej do dnia dzisiejszego, trzykrotnie pojawił się św. Michał. Do groty objawienia schodzi się przez wnętrze bazyliki po 87 schodach mijając napis: „To jest na całym świecie najsłynniejsze miejsce, gdzie [św. Michał] 16 października raczył objawić się śmiertelnym. Tu jest ta święta skała, gdzie stanęły jego stopy.” Schodzimy jakby do wnętrza ziemi.  Wchodzimy do Niebiańskiej Bazyliki.

Przy wejściu do Świętej Groty mieści się mały ołtarz wzniesiony ku czci św. Franciszka z Asyżu. W głębi figura św. Michała Archanioła. Ma tu też swoje miejsce ołtarz Matki Bożej Nieustającej Pomocy oraz ołtarz z Najświętszym Sakramentem z rzeźbami św. Józefa, św. Mikołaja z Bari, św. Antoniego z Padwy. Jest też kaplica Relikwii Św. Krzyża.

Jest to jedyny kościół na świecie, którego nie poświęcić żaden biskup, kardynał czy papież. Kościół ten poświęcił sam Archanioł Michał. Jednak nie mógł odprawić Mszy św. dlatego polecił miejscowemu biskupowi ją odprawić. Kiedy biskup wszedł do środka, zastał wszystko przygotowane do odprawienia Mszy św.

no images were found

To trzeba widzieć na własne oczy. Tego nie da się opowiedzieć ani opisać. Brak słów.

Czwartek, 04.07.2013 r. Czwarty dzień. Bari

O godz. 7.45 przejazd do Barii do św. Mikołaja. Bari to włoskie miasto położone nad Morzem Adriatyckim. Posiada wiele zabytków. Jednymi z nich to XIII wieczny zamek Fryderyka II, Katedra Św. Sabina, gdzie znajduje się obraz Madonny, namalowany przez św. Łukasza, (…) kościół i klasztor Franciszkanów, pałac Sforzów. Jednym z  cennych zabytków jest bazylika Św. Mikołaja, gdzie złożone są jego relikwie przywiezione z Turcji. Znajduje się tu też ołtarz świętej Kolumby od deszczu, do której modlą się mieszkańcy Bari gdy jest sucho.

W krypcie bazyliki znajduje się grób św. Mikołaja. Zwiedzamy miasto.

O godz. 11.00 mamy Mszę św. przy ołtarzu głównym w bazylice Matki Boskiej.

Ciekawostką był wyrób makaronu. Na ulicy kobiety robiły makaron o różnej grubości, wzorach a nawet kolorze. O godz. 13.45 jedziemy do Matery.

Matera

Matera to niesamowite miasto wykute w skałach. Jest to jedno z najstarszych miast świata. W historycznej części, zwanej Sassi, znajdują się unikatowe domostwa i groty drążone w skałach i wąwozach, gdzie jeszcze do niedawna mieszkali ludzie. Taka jaskinia podzielona była na dwa pomieszczenia: mniejsze dla drobnej zwierzyny, większe dla rodziny, konia i kur.

To tu w Materze kręcono sceny do filmu ,,Pasja” Mella Gibsona. W ciągu roku spada tu zaledwie 60 litrów deszczu na metr kwadratowy. Obecnie ludzie wracają do tego miasta, które jest  pod opieką UNESCO. Metr kwadratowy mieszkania kosztuje tylko 8 tys. euro.

Wjeżdżamy do miasta a tu leje. Potwornie leje. Życie codzienne toczyło się na małych placach między budynkami. Ludzie wspólnie gotowali i spożywali posiłki na małych placach przed domami (mieszkaniami).

Po małej przerwie zwiedzamy dalej miasto.

no images were found

O godz. 16.10 przejeżdżamy na drugą stronę półwyspu Apenińskiego na nocleg do hotelu Paradiso w Castellamare. Jesteśmy w hotelu o godz. 20.20. Obiadokolacja. Cisza nocna.

Piątek, 05.07.3013 r. Piąty dzień.

Capri Już o godz. 5.30 pakujemy bagaże do autokaru. 5.45 śniadanie i wyjazd do portu na prom na Capri. Już jesteśmy na promie i ruszamy. Płyniemy ponad godzinę. Podziwiamy krajobraz ukazujący się na horyzoncie. Dobijamy do brzegu. Wysiadamy. Ruszamy na zwiedzanie.

Capri to włoska wyspa na Morzu Tyreńskim. Nazwa pochodzi albo od słowa kapros-dzik, lub kapra – koza. Położone są tu dwa miasta, Capri i Anacapri. Wyspa ta była jednym z ulubionych miejsc cesarzy Oktawiana Augusta i Tyberiusza. Zbudował na niej 12 willi i nazwał je imionami olimpijskich bogów. Największa z nich to willa Damecuta. Do jej zabudowy należy Lazurowa Grota zamieniona w świątynię poświęconą nimfom. Zachowały się też fragmenty Rotundy z pomieszczeniami dowództwa floty rzymskiej i Loggi, alei spacerowej z widokami na morze. Wapienna budowa wyspy ułatwiła powstanie wielu jaskiń. Szczególnie chętnie odwiedzana przez turystów jest grota Bianca i grota Merevigliosa. Jednak na ich zwiedzanie mogą pozwolić sobie osoby, które są „przy kasie”. Dzisiaj zorganizowanym grupom nie pozwala się wpływać do tych grot. Zwiedzanie grot uzależnione jest od poziomu wody w morzu.

no images were found

Tutaj Mszę św. Po Mszy św. dalsze zwiedzanie. W bajecznym parku robimy sobie wspólne pamiątkowe zdjęcie.

Po przerwie na kawę, mały posiłek wracamy do portu. Wsiadamy na prom i wracamy do Neapolu.

Jedziemy zwiedzić Pompeje.

Pompeje

Pompeje. O godz. 17.00 rozpoczynamy zwiedzanie tego historycznego miasta, które przeżyło niewyobrażalna tragedię.

Pompeje to miasto zniszczone w czasach cesarstwa rzymskiego przez erupcję wulkanu Wezuwiusz. Popiół wulkaniczny, który zasypał Pompeje, utrwalił budowle, przedmioty oraz niektóre ciała ludzi i zwierząt. Na teren wykopalisk wchodzi się Bramą Morską.
Ciekawe były ulice. Były brukowane kamieniem. Nawet było coś takiego jak przejście dla pieszych.

no images were found

Tam trzeba być aby poczuć zapach tamtego okresu.

Na obiadokolację docieramy do hotelu Olimpic we Fiuggi o godz. 21.20.

Sobota, 06.07.2013 r. Szósty dzień.

Watykan, Kaplica Sykstyńska

O godz. 6.00 wyruszamy do Rzymu. O godz. 8.00 mamy Mszę św. przy grobie Jana Pawła II w kaplicy św. Sebastiana. Wchodząc na teren Watykanu trzeba przejść przez bramki (kontrola). Sześć lat temu modliliśmy się przy grobie Jana Pawła II w podziemiach Watykanu a w tym roku gromadzimy się na Mszy św. nad grobem bł. Jana Pawła II w kaplicy św. Sebastiana.

Watykan to najmniejsze państwo świata. Jest to siedziba najwyższych władz Kościoła Katolickiego, gdzie rezyduje papież. Obywatele Watykanu to głównie dostojnicy kościelni i gwardia szwajcarska. Najważniejszym miejscem Watykanu jest plac św. Piotra. Na środku stoi 2,5 metrowy egipski obelisk, który, jak głosi legenda, był świadkiem męczeńskiej śmierci św. Piotra. Bazylika św. Piotra to drugi, co do wielkości, kościół na świecie. Według tradycji stoi na miejscu ukrzyżowania i pochówku św. Piotra. Do wnętrza bazyliki prowadzi pięcioro drzwi, te które znajdują się po prawej stronie to Święta Brama, otwierana tylko podczas Roku Świętego. W centralnej części bazyliki pod kopułą znajduje się ołtarz papieski, który stoi nad miejscem pochówku św. Piotra. Ołtarz jest zdobiony baldachimem, wspartym na kolumnach. Po Mszy św. zwiedzamy Muzea Watykańskie. Należą do najbogatszych muzeów na świecie. Jednym z najważniejszych miejsc jest kaplica Sykstyńska zbudowana w XV wieku na polecenie papieża Sykstusa IV. Pokryta freskami i zdobieniami wielu sławnych artystów, miedzy innymi Michała Anioła. W niej odbywa się wybór nowego papieża. Wchodzimy do bazyliki św. Piotra. Każdy przechodząc obok siedzącego na tronie św. Piotra dotyka jego stopy na znak przywitania się z nim. Opuszczamy bazylikę. Przechodzimy przez plac św. Piotra. Mamy czas wolny na zakupy i by wypić kawę, zjeść pizzę.

no images were found

Po przerwie wsiadamy do autokaru i jedziemy do katakumb.

Katakumby

Katakumby Św. Kaliksta to sieć podziemnych korytarzy, gdzie chowano zmarłych. Cmentarz ten powstał w II w. n. e. Opiekował się nim diakon, przyszły biskup Rzymu, Kalikst. W przybliżeniu znajduje się tam pół miliona grobów, a teren zajmuje 35 hektarów. Są tam groby 16 papieży i wielu męczenników, którzy zginęli w wyniku prześladowań chrześcijan. Między innymi jest tam pochowana św. Cecylia.

Zwiedzanie rozpoczynamy od wykładu wstępnego w kaplicy. Nie ma zdjęć ponieważ jest za ciemno no i nie wolno robić zdjęć.

W drodze powrotnej wstępujemy do kościoła Quo vadis Domine, który znajduje się w miejscu gdzie Pan Jezus spotkał uciekającego z Rzymu św. Piotra. A ten Go zapytał „dokąd idziesz Panie?” Jezus miał odpowiedzieć: „do Rzymu, by umrzeć po raz drugi, bo ty uciekasz”. Wtedy Piotr zawrócił i poniósł męczeńska śmierć. Na posadzce są odciśnięte stopy Pana Jezusa.

Jeszcze wstępujemy do kościoła „Trzech fontann”. To miejsce gdzie miał być ścięty św. Paweł. Jego głowa miała odbić się trzy razy od ziemi i w tych miejscach wypłynęły źródła wody.

no images were found

Niedziela, 07.07.2013 r. Siódmy dzień.

Coloseum, Rzym antyczny

Rzym

Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu. To powiedzenie istnieje prawie od trzech tys. lat. ,,Wieczne Miasto” trwa od wieków, jest to największe na świecie muzeum na otwartym powietrzu.
Koloseum to duma Rzymu. Amfiteatr powstał w latach 70-82 n.e. Widownia pomieści ok.50 tys. ludzi. Przychodzono tu na walki gladiatorów, polowania na dzikie zwierzęta, czy na inscenizacje morskich bitew. Koloseum ma też swoją niechlubna historię. Mordowano tu chrześcijan, o czym przypomina stojący wewnątrz krzyż. Sam widok tego obiektu z zewnątrz już robi wrażenie.

Jeszcze fontann Di Trevi. Zwiedzamy Antyczny Rzym.

Łuk Konstantyna. Forum Romanum to najstarszy plac miejski w Rzymie,

O godz. 9.00 mamy Mszę św. w bazylice św. Pawła za murami, jednej z 4 wielkich bazylik Rzymu. Mszę św. mamy w kaplicy św. Benedykta. Potem zwiedzamy tę bazylikę. Dookoła bazyliki umieszczone są medaliony z papieżami począwszy od św. Piotra. Ostatni jest papież Benedykt VI. Jest jeszcze kilka pustych medalionów na kolejnych papieży. Papieża Franciszka jeszcze nie umieszczono.

Oglądamy Łańcuchy, którymi miał być skuty św. Paweł w więzieniu.

Anioł Pański z Papieżem

Wsiadamy do autokaru i jedziemy do Watykany na Anioł Pański z Papieżem. Jest godz. 11.05 wchodzimy na plac św. Piotra. Z naszych chust powstaje szybko wielki transparent wznoszony na parasolkach. Widać z daleka. Godz. 11.50 otwiera się okno i przygotowuje się gobelin z herbem papieskim. Oczy wszystkich coraz częściej kierowane są na to jedyna okno. Temperatura sięga 38 stopni. Godz. 12.00 w oknie pojawia się papież Franciszek. Brawa, wołanie „Papa Francesco”. Papież rozpoczyna modlitwę Anioł Pański. Po modlitwie pozdrawia niektóre przybyłe grupy a potem mówi o swojej pierwszej Encyklice Lumen Fidei (O wierze).

no images were found

Po modlitwie z papieżem przerwa a następnie przejazd do hotelu Navona w Rimini.

Poniedziałek, 08.07.2013 r. Ósmy dzień. San Marino i niespodzianka w hotelu.

O godz. 10.00 mamy Mszę św. w miejscowym kościele. Po Mszy św. podjeżdża pod kościół autokar i jedziemy do San Marino.

San Marino. To jedno z najmniejszych państw po Watykanie i Monako i najstarsza Republika na świecie, utworzona w 301 r. Powierzchnia to 88 km2.

Podziwiać tu można pozostałości po murach obronnych, a także trzy  twierdze. Najstarsza z nich La Rocca, pochodzi z XI w. Wspaniałymi zabytkami San Marino są kościoły San Francesco i San Pietro oraz bazylika San Marino. Zainteresowanie wzbudza Ratusz Palazzo Publico, gdzie mieści się siedziba rządu Republiki.

Zwiedzamy katedrę San Marino. Udajemy się na zamek niższy a potem wyższy. Jest to ciekawe. Sklep na sklepie i hotel na hotelu. Mała przerwa na lody, zakupy. Godz. 15.30 wracamy do hotelu. Niektórzy udają się na plażę.

no images were found

Wtorek, 09.07.2013 r. Dziewiąty dzień. Plaża w Rimini.

Rimini to miejscowość, w której św. Antoni głosił kazanie rybom, bo ludzie nie chcieli go słuchać. Kiedy ludzie zauważyli jak wielkie ławice ryb przypływają by słuchać kazania też zaczęli słuchać św. Antoniego.

Msza św. w miejscowym kościele o godz. 9.30. Po Mszy św. Kąpiel słoneczna (jest bardzo gorąco) i kąpiel w wodzie. Każdy spędza czas na własną rękę. Cały dzień wolny, do własnej dyspozycji.

no images were found

Środa, 10.07.2013 r. Dziesiąty dzień. Padwa i powrót do domu.

Śniadanie już o godz. 5.30. pakujemy bagaże i przejeżdżamy do Padwy do św. Antoniego. O godz. 9.30 jesteśmy na miejscu. Padwa istnieje od IV wieku p.n.e. Powstał tu jeden z najbardziej znanych uniwersytetów. Głównym obiektem w mieście jest bazylika św. Antoniego, gdzie przechowywane są relikwie patrona. Przed bazyliką stoi pomnik Gattamelaty, najsłynniejszego dowódcy wojsk średniowiecza. Na największym placu miasta(Prato della Valle) znajduje się wyspa Meminia, otoczona kanałem. Po jego dwóch stronach ustawionych jest 78 posągów sławnych postaci, które przysłużyły się miastu. Zwiedzamy muzeum św. Antoniego z ciekawą prezentacją multimedialną.

O godz. 11.00 Msza św.  w kaplicy. Zyskujemy po raz ostatni odpust zupełny podczas pielgrzymki.

Czas wolny na zakupy i o godz. 12.10 wyruszamy w drogę powrotną do domu.

no images were found

Zatrzymujemy się na Resenberger w Austrii. Ostatni postój w Lechovicach u Lenki w Czechach. Tu obiadokolacja.

Jesteśmy w Mechnicy o 2.30. Wchodzimy do kościoła z całym bagażem.

Odmawiamy modlitwy po pielgrzymce i ksiądz święci wszystkie zakupione dewocjonalia.

no images were found

Czwartek, 11.07.2013 r.  Msza po pielgrzymkowa w kościele parafialnym i spotkanie w salce.

W czwartek o godz. 18.00 spotykamy się na Mszy św. po pielgrzymkowej a potem w domu parafialnym w salce Caritas.

Przejechaliśmy 4943,3km. W autokarze obejrzeliśmy film fabularny o o. Pio, o św. Antonim z Padwy, o św. Ricie, o Pompejach.

Film albo wprowadzał nas w tematykę tego co będziemy zwiedzali albo utrwalał to co zobaczyliśmy. Super!

Była to wyjątkowa pielgrzymka ponieważ:

– zwiedziliśmy wiele miejsc wskazanych przez papieża Benedykta XVI , w których mogliśmy zyskać odpust w Roku Wiary

– każdego dnia mieliśmy Mszę św. w kościele

– każdego dnia wspólna modlitwa i śpiewy pieśni religijnych

– grupa liczyła 60 pielgrzymów, pani pilot i dwóch kierowców

– jechaliśmy największym autokarem jaki tylko jest

– postanowiono, że w przyszłym roku udamy się na 10 dni do Austrii.